مشاهده تصاویر پروژه های ساندویچ پانل | تصاویر پروژه ها

فوم ساندویچ پانل

فوم ساندویچ پانل در لایه میانی پانل‌ها قرار دارد. این فوم به عنوان عایق حرارتی، صوتی، سرما و گرما و جلوگیری از نفوذ حشرات استفاده می‌شود. این فوم‌های میانی اغلب از جنس پلی یورتان، پلی استایرن، فنولیک، پشم سنگ و پشم شیشه ساخته می‌شوند. در این مطلب از مدرن پانل با هر یک از این عایق‌ها و ویژگی‌های آنها بیشتر آشنا می‌شویم.

سرفصل مقاله
فوم ساندویچ پانل چیست؟
مزایای فوم عایق میانی
انواع فوم عایق ساندویچ پانل
آشنایی با انواع فوم عایق ساندویچ پان
دسته بندی انواع فوم فوم پلاستیکی و الیافی غیر آلی
انواع فوم ساندویچ پانل فوم پلی یورتان، پلی استایرن، پشم سنگ و پشم شیشه و فنویک
مزایا عایق حرارتی و صوتی، جلوگیری از عبور سرما و گرما و …
عوامل موثر بر انتخاب مقاومت مکانیکی، میزان عایق حرارتی، مقاومت در برابر حرارت و …

درباره لایه میانی ساندویچ پانل

لایه میانی ساندویچ پانل که بین دو لایه خارجی قرار دارد، از یک فوم که معمولاً داخل کار اسپری می‌‎شود تشکیل شده است. به این ترتیب که این فوم ابتدا کاملاً فشرده است. اما بعد از اسپری‌شدن پُف کرده و فضای داخلی را پر می‌کند. همه موادی که در این لایه استفاده می‌شوند وزن بسیار کمی دارند. البته این وزن کم را نمی‌توان دلیلی بر ضعیف بودن آنها دانست. چراکه همین لایه سبک عایق قدرتمندی برای صدا، گرما، سرما و رطوبت است.

انواع فوم ساندویچ پنل

در یک نگاه کلی، موادی که به عنوان فوم ساندویچ پانل استفاده می‌شوند به دو گروه تقسیم می‌شوند:

  1. فوم پلاستیکی: شامل پلی اورتان، پلی استایرن و فنولیک
  2. مواد الیافی غیر آلی: شامل پشم سنگ و… .

 

در ادامه با هر یک از این ماده‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

پلی اورتان

پلیمر پلی اورتان (PUR) یک فوم بسیار متراکم با دانسیته (چگالی) بالا است. این فوم موقع پف کردن چسبندگی فوق‌‍‌العاده‌ای دارد که این یک امتیاز بزرگ محسوب می‌شود. پلی اورتان امروزی مقاومت بیشتری در برابر آتش، مواد شیمیایی، رطوبت و سایش دارد. دوستدار محیط‌زیست بودن هم از دیگر مزایای این ماده است.

مقاومت فوق‌العاده این ماده در برابر حرارت نیز از آن یک عایق بسیار کاربردی ساخته است. اگر در یک سازه به عایقی سبک و البته با استحکام بالا نیاز باشد، پلی اورتان قطعاٌ جزو گزینه‌های اول است. به خصوص وقتی صحبت از ساختن سقف باشد، معمولاً از همین ماده به عنوان عایق استفاده می‌شود. پلی اورتان به عنوان عایق ساندویچ پانل‌ دیواری و سقفی، درزها و منافذ باز و بخش‌های دیگری ساختمان‌سازی و برای حفظ دما استفاده می‌شود.

پلی استایرن

فوم‌ پلی استایرن به دو شکل اکسترود شده (XPS) و منبسط شده (EPS) وارد بازار می‌شود. این ماده نیز به عنوان یک فوم مستحکم شناخته می‌شود. مقاومت آن در برابر رطوبت و آتش‌سوزی نیز از آن یک عایق قدرتمند ساخته است. تا جایی که از این عایق در سازه‌ها استفاده می‌شود تا در صورت زلزله یا آتش‌سوزی، سازه با مشکلاتی مانند افزایش آتش یا آوار مواجه نشود.

اگر یک سازه به عایق دمایی قدرتمند نیاز داشته باشد، پلی استایرن می‌تواند این شرایط را فراهم کند. باید اشاره کنیم که این فوم چسبندگی نسبتاً کمی دارد. به همین خاطر به کمک چسب‌های کمکی که مخصوص ساخت ساندویچ پنل هستند، روی سطوح فلزی دو طرف پانل چسبیده می‌شود. از پلی استایرن در عایق‌سازی ساندویچ‌پانل‌ها (به خصوص ساندویچ پانل سقفی)، حافظت از محصولات غذایی، تأسیسات سرخانه‌ای و… استفاده می‌شود.

فنولیک

فنولیک (PF) به نسبت سایر فوم‌های پلاستیکی ماده جدید‌تری است. اما این ماده بین عایق‌های پلیمری بیشترین مقاومت حرارتی را دارد. تا جایی که یک عایق فنولیک با ضخامت 2 سانتی‌متر، می‌تواند کار یک بتن 35 سانتی‌متری را انجام دهد! به همین دلیل نیز در سازه‌هایی که بیشتر در معرض خطر آتش‌سوزی هستند، از این ماده به عنوان فوم ساندویچ پانل استفاده می‌شود.

دانسیته این ماده نیز بالا است. بنابراین مقاومت فشاری خوبی هم دارد. جلوگیری از نفوذ قارچ، کپک و حشرات موذی از مشخصات برجسته این فوم است. نفوذ رطوبت به این عایق نیز بسیار کم است و تأثیری در عملکرد آن ندارد. از طرفی فنولیک یک ماده Non-wicking است. به این معنی که اگر رطوبت وارد آن شود، فقط به همان ناحیه محدود می‌شود و به قسمت‌های دیگر نشتی نمی‌دهد. از فنولیک در ساندویچ‌ پانل‌ها‌، کانال‌ها تهویه هوا، مخازن، کوره‌ها و… استفاده می‌شود.

پشم سنگ

این ماده الیافی، نوعی پشم معدنی است. این ماده هم مقاوت خوبی در برابر آتش دارد. اما در مقایسه با فوم‌های پلاستیکی به عنوان یک عایق حرارتی عملکرد ضعیف‌تری دارد. البته مقاومت آن در برابر آتش‌سوزی استاندارد و قابل قبول است. از طرفی یک عایق بسیار قدرتمند برای صدا نیز هست. به همین خاطر از آن در دیوارها، سقف و کف ساختمان‌ها و به طور ویژه برای کاهش نویزها و صداهای خارجی استفاده می‌شود.

پشم سنگ دوست‌دار محیط زیست است. خواص ضد آلرژیک نیز دارد تا باعث حساسیت نشود. چسبندگی این ماده به نسبت پایین است. بنابراین برای چسباندن آن به فلزهای دو طرف نیز از چسب کمکی استفاده می‌شود.

باکیفیت ترین پوشش سقف و دیوار سازه را سفارش دهید.

جهت مشاوره پیش از خرید با مشاو فروش مدرن پانل تماس حاصل نمایید.

بهره برداری و راه اندازی پروژه ساندویچ پانل

عوامل موثر بر انتخاب فوم ساندویچ پانل

اما دلیل تنوع مواد عایق ساندویچ پانل چیست؟ این مواد بر چه اساسی انتخاب می‌شوند؟ در ادامه می‌بینیم.

مقاومت مکانیکی

پارامترهایی مانند مقاومت در برابر فشار، مقاومت کششی، مقاومت لغزشی و ویژگی‌های این‌چنینی بیشترین نقش را در انتخاب نوع فوم دارند. این ویژگی‌ها میزان مقاومت مکانیکی فوم را تعیین می‌کنند.

موادی مانند فوم پلی استایرن و پشم سنگ با چسب‌های کمکی (که با پلی اورتان ساخته شده‌اند) به فلزهای اطراف چسبیده می‌شوند. اما فوم‌های پلی اورتان، پلی ایزوسیانات و فنولیک بدون نیاز به چسب اضافه به سطح فلزی می‌چسبند. باید اشاره کنیم که مشخصات مکانیکی و فیزیکی پلی اورتان و پلی ایزوسیانات بسیار نزدیک به هم است.

میزان عایق بودن در برابر حرارت

برای انتخاب فوم ساندویچ پانل گزینه‌هایی انتخاب می‌شوند که حرارت کمتری را عبور می‌دهند. اما مقاومت حرارتی بعضی از ماده‌ها و به ویژه فوم‌های پلاستیکی، به مرور زمان کمتر می‌شود و این نیز باید در نظر گرفته شود. در مجموع فوم‌های پلی اورتان و پلی ایزوسیانات عایق‌های بهتری برای حرارت هستند.

مقاومت در برابر دما

منظور از مقاومت در برابر دما این است که هر ماده‌ای تا چه دمایی هنوز به اندازه قبل در برابر حرارت مقاوم است. این که کدام ماده از این نظر برتر است، به دمای محیطی بستگی دارد که قرار است پانل آنجا نصب شود. اما به طور کلی پشم سنگ بیشترین مقاومت را در برابر دمای بالا دارد.

عایق بودن در برابر صدا

وقتی صدا به فوم ساندویچ پانل برخورد می‌کند، بخشی از آن منعکس شده، بخشی جذب می‌شود و بخش دیگر نیز از عایق عبور می‌کند. این که هر یک از این بخش‌ها چه قدر باشند، به ویژگی‌های ماده بستگی دارد. فوم‌های پلاستیکی که منافذ بسته‌ای دارند بیشتر برای عبور ندادن حرارت استفاده می‌شوند. اما موادی که منافذ بازتری دارند ( مثل پشم سنگ، پشم شیشه، اسفنج آکوستیک و… ) برای عبور ندادن صدا مناسب‌تر هستند.

مقاومت در برابر آتش

فوم ساندویچ پانل پشم سنگ یک ماده نسوز معدنی محسوب می‌شود. بنابراین در محیطی که دیوارها یا سقف باید مقاومت بالایی برابر آتش داشته باشند، این ماده بهترین انتخاب است.  در مقابل فوم‌های پلاستیکی را داریم که قابل اشتعال هستند. البته مقاومت این مواد نیز بسته به مواد خام اولیه، میزان پف‌کردن، میزان افزودنی‌های مقاوم در برابر آتش و… متفاوت است.

ظرفیت جذب آب

نکته‌ای که در خصوص جذب آب باید در نظر گرفته شود، تأثیر خیس‌شدن ماده بر میزان انتقال حرارت است. بعضی ماده‌ها (مانند پشم سنگ) بعد از خیس شدن، به یک عایق ضعیف‌تر برای حرارت تبدیل می‌شوند.

کلام آخر

گزینه‌های زیادی به عنوان فوم ساندویچ پانل وجود دارند. هر یک از این مواد نیز کاربرد ویژه خود را دارند که کاربرد کل پانل را تغییر می‌دهند. بنابراین اگر نوع درستی برای سازه انتخاب نشود، می‌تواند مشکل‌ساز شود. در مدرن پانل این امکان را دارید که قبل از خرید پانل‌های ساندویچی مورد نظرتان، با متخصصین ما مشورت کنید. به این ترتیب از انتخاب خود مطمئن خواهید بود. برای مشاوره کافی است با شماره 09122949891 تماس بگیرید.

مدرن پانل
مدرن پانل

مدرن پانل تامین و عرضه کننده انواع ساندویچ پانل با استاندارد روز دنیا

پروژه ها

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× Send

سفارش بهترین و باکیفیت ترین

ساندویچ پانل های سقفی | دیواری | سردخانه | پشم سنگ

👇تماس بگیرید👇