مشاهده تصاویر پروژه های ساندویچ پانل مدرن پانل | تصاویر پروژه ها

ساندویچ پانل پلی اورتان (پلی یورتان)

ساندویچ پانل پلی یورتان یکی از انواع پانل های ساختمانی عایق حرارت است که به دلیل قرارگیری فوم پلی اورتان در میانه آن بدین نام شناخته می شود. این پانل ضد حریق و نسوز بوده و علاوه بر آن مقاومت بالا در برابر رطوبت، باکتری و صدا و … را دارد. از پانل پلی یورتان در ساخت انواع سردخانه، استودیو موسیقی، خانه و … می توان استفاده نمود. در این مطلب از مدرن پانل با کاربردهای ساندویچ پانل بیشتر آشنا می‌شویم و مزایا و معایب آن را مرور می‌کنیم.

سرفصل مقاله
اینفوگراف ساندویچ پانل پلی اورتان
کاربردهای ساندویچ پانل پلی اوراتان
چگالی بین 30 تا 1000 کیلوگرم بر مترمکعب
ضخامت پانل بین 4 تا 25 سانتی متر
انواع پانل پلی یورتان B1،B2 و B3
مزایا عایق حرارتی، مقاوم در برابر رطوبت، وزن سبک، نصب سریع و حمل آسان …
کاربرد سالن های ورزشی، استودیوهای صدابرداری، ساخت کانکس وسوله و …

مشخصات فنی ساندویچ پانل پلی اورتان

پلی اورتان نوعی پلیمر است که در دو نوع PUR و PIR ساخته می‌شود. تفاوت این دو در مقاومت آنها در برابر آتش نهفته است. به این ترتیب که مقاومت نوع PIR به نسبت PUR بیشتر است. دانسیته یا چگالی هر دو نوع پلی اورتان بین 30 تا 1000 کیلوگرم بر متر مکعب است. ضخامت این نوع پانل‌ها نیز عددی بین 4 تا 25 سانتی‌متر است.

اما در بحث مقاومت در برابر آتش، پانل پلی اورتان به سه گروه تقسیم می‌شود: B1،B2 و B3. گروه B1 مقاوم‌ترین نوع فوم پلی اورتان است. این فوم به طور کلی آتش نمی‌گیرد. نوع B2 آتش می‌گیرد؛ اما فقط وقتی که در معرض شعله مستقیم آتش باشد. این گروه که به آن کُندسوز می‌گویند، وقتی از آتش دور شود خودبه‌خود خاموش می‌شود. در نهایت گروه B3 نیز مقاومت کمی در برابر آتش دارد. بنابراین برای سازه‌هایی که ممکن است در معرض آتش قرار بگیرند انتخاب مناسبی نیست.

عکس ساندویچ پانل پلی اوریتان
چگالی پانل ساندویچی پلی اورتان
مدل های مختلف ساندویچ پانل پلی یورتان
انواع ساندویچ پانل های پلی یورتان

 

مزایای ساندویچ پانل پلی اورتان

دلیل کاربرد بالای این عایق در صنایع مختلف، ویژگی‌های مثبت و با ارزش آن است. در ادامه مهم‌ترین مزایای این ماده را می‌بینیم.

عایق حرارتی

پلی اورتان نسوز است! بنابراین می‌تواند تا حد زیادی مقابل آتش مقاومت کند. در واقع این ماده ضریب انتقال حرارتی بسیار پایینی دارد. بنابراین اگر سازه‌ای در معرض گرمای شدید یا آتش‌سوزی است، با پلی اورتان تا حد زیادی ایمن می‌شود.

مقاوم در برابر رطوبت و مواد اسیدی

برخلاف بعضی از عایق‌ها که رطوبت را جذب می‌کنند، پلی اورتان جاذب رطوبت نیست. رطوبت گاهی می‌تواند وارد تار و پود عایق‌ها شود و مقاومت آنها را کم کند. اما ساندویچ پانل پلی اورتان در برابر رطوبت مقاوم است. پس اگر سازه در منطقه‌ای با رطوبت بالا است، می‌توان مطمئن بود که چنین ساندویچ پانلی تحت تأثیر رطوبت قرار نمی‌گیرد. باید اشاره کنیم که پلی اورتان در برابر جذب مواد اسیدی و سایر حلال‌ها نیز مقاومت است. این ویژگی‌ها ارزش و کیفیت این عایق را دو چندان می‌کنند.

مقاومت در برابر دما

یکی از وظایف اصلی عایق‌ها، عبور ندادن دما است. گاهی این دمای بیرون از سازه است که بسیار کم یا بسیار زیاد است. در این صورت عایق نباید این دما را وارد فضای داخلی سازه کند. اما گاهی دمای داخل سازه باید زیاد یا کم باقی بماند و عایق باید از این دما محافظت کند (مانند سازه‌هایی که برای نگهداری مواد غذایی استفاده می‌شوند و یخچالی هستند). در هر دو صورت یک عایق قوی می‌تواند مثل یک دیوار محکم مقابل دما بایستد. در این میان مقاومت بعضی عایق‌ها در برابر دما بیشتر است و ساندویچ پانل پلی اورتان یکی از آنها است.

چسبندگی بالا

همان‌طور که می‌دانید، ساختار ساندویچ پانل به این ترتیب است که مواد عایق میانی به لایه‌های فلزی یا فولادی دو طرف می‌چسند. گاهی این مواد عایق به اندازه کافی چسبندگی ندارند. در این صورت از یک ماده کمکی به عنوان چسب استفاده می‌شود. اما پلی اورتان چسبندگی بالایی دارد و در اتصال آن به لایه‌های دو طرف، مشکلی وجود ندارد.

خاصیت آنتی‌‌باکتریال بودن

بعضی عایق‌ها ممکن است حتی در مواجهه با مقدار کمی باکتری به صورت سرتاسری به باکتری آلوده شوند. این امر مقاومت و کارایی آنها را با مشکل جدی روبه‌رو می‌کند. اما پلی اورتان به ذات خود آنتی‌باکتریال است. بنابراین به طور خاص برای استفاده در سازه‌های بیمارستانی و درمانگاهی که در معرض باکتری زیادی هستند ایدئال است.

وزن کم

همه عایق‌هایی که در پانل‌های ساندویچی استفاده می‌َشوند سبک هستند. اما بعضی از آنها حتی به نسبت همتایان خود نیز سبک‌ترند. پلی اورتان نیز یکی از همین عایق‌ها است. اگر سازه‌ای دارید که به تعداد زیادی ساندویچ پانل نیاز دارد و می‌خواهید وزن سازه پایین باشد، می‌توانید نوع پلی اورتان را انتخاب کنید.

مقاومت در برابر ضربه و پارگی

پلی اورتان قابلیت کشسانی بالایی دارد. همین ویژگی نیز سبب شده که در برابر پارگی بسیار مقاومت باشد. همین‌طور اگر این ماده در معرض سایش یا ضربه شدید باشد، استحکام فوق‌العاده‌ای را به نمایش می‌گذارد.

معایب ساندویچ پانل پلی اورتان

تولید پلی اورتان به نسبت فوم‌های عایق دیگر، هزینه بالاتری دارد. به همین دلیل قیمت تمام‌شده این نوع ساندویچ پانل‌ بیشتر است. بنابراین اگر در سازه مورد نظر به عایق‌ قوی برای آتش، دما و صدا نیاز نباشد، معمولاً گزینه‌های ارزان‌تر پیشنهاد می‌شوند. از طرف دیگر، تولید این عایق در ضخامت‌های مختلف با محدودیت‌هایی همراه است. در نتیجه گاهی به ناچار باید به سراغ گزینه‌های جایگزین برویم.

خرید و قیمت انواع ساندویچ پانل

جهت سفارش انواع ساندویچ پانل تماس بگیرید.

بهره برداری و راه اندازی پروژه ساندویچ پانل
ضخامت ساندویچ پانل پلی یورتان چقدر است؟
ضخامت ساندویچ پانل پلی یورتان بین 4 تا 25 سانتی متر است.

کاربردهای ساندویچ پانل پلی اورتان

پانل‌های پلی اورتان در دو نوع ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری تولید می‌َشوند. در ساخت انواع کانکس و ویلا نیز از این پانل‌ها استفاده می‌شود. یکی از ویژگی‌های این پانل‌ها مقاومت آنها در برابر عبور دما است. به همین دلیل است که از در ساخت انواع سردخانه‌ها و صنایع برودتی به کار گرفته می‌َشوند.

از سوی دیگر، پلی اورتان به عنوان یک عایق قوی برای صدا نیز شناخته می‌شود. بنابراین انتخاب مناسبی برای سالن‌های ورزشی یا استودیوهای صدابرداری است. استریل و آنتی‌باکتریال بودن این پانل نیز دلیلی است برای استفاده در سازه‌های بیمارستانی و درمانگاهی.

در آخر

ساندویچ پانل پلی اورتان در بسیاری از سازه‌ها به انواع دیگر ترجیح داده می‌شود. با این حال، گزینش پلی اورتان و انتخاب نوع دقیق آن، به تشخیص متخصصان بستگی دارد. در مجموعه مدرن پانل می‌توانید انواع ساندویچ پانل‌ها را ببینید و مقایسه کنید. همین‌طور می‌توانید با برقراری تماس با شماره 09122949891 سؤالات خود را مطرح فرمایید.

مدرن پانل
مدرن پانل

مدرن پانل تامین و عرضه کننده انواع ساندویچ پانل با استاندارد روز دنیا

پروژه ها

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× Send
سوالی دارید؟ ما در واتساپ آنلاین هستیم

سفارش بهترین و باکیفیت ترین

ساندویچ پانل های سقفی | دیواری | سردخانه | پشم سنگ

👇تماس بگیرید👇