گروه صنعتی مدرن پانل

گروه صنعتی مدرن پانل

چارت سازمانی

WhatsApp Image 2021 05 29 at 1.11.37 AM

چارت سازمانی و کاربرد آن

چارت سازمانی که با عنوان چارت سلسله مراتبی نیز شناخته می‌شود، برای نمایش سازمان و روابط، بخش‌ها، شغل‌ها و دیگر موارد مورد نیاز به کار رفته و آن را به تصویر می‌کشد. چارت سازمانی یا سلسله مراتبی برای رسیدن به اهداف و موفقیت‌ها در یک سازمان یا موسسه بسیار حائز اهمیت است.

در سراسر جهان و کل کشورهای دنیا از نمودارها و چارت‌های سازمانی برای ارتباط و دقیق و منظم شدن اهداف خود در تمام و سطوح سازمان استفاده می‌نمایند. اگر سازمان شما کوچک باشد و به این فکر کنید که سازمان‌های کوچک نیازی به چارت ندارد سخت در اشتباهید. سازمان شما چه کوچک باشد و چه مثل مدرن پنل تولیدکننده انواع ساندویچ پانل سقفی، دیواری و پلی اورتان چه بزرگ، باید اهداف خود را مشخص نمایید و همسو و مرتبط با ان‌ها حرکت کنید. اگر آشنایی لازم با انواع چارت‌ها و نمودارهای سازمانی را ندارید ادامه مقاله را بخوانید تا نگرشتان نسبت به داشتن چارت سازمانی تغییر یابد.

انواع مختلف چارت سازمانی

چارت سازمانی انواع مختلفی دارد که با شناختن هر یک از این چارت‌ها بهتر می‌توان تصمیم گرفت که کدام یک از این‌ها برای سازمان و موسسه شما مناسب و مرتبط است. انواع ساختار سازمانی و کاربرد هرکدام از این موارد در زیر ذکر شده است:

  1. چارت سازمانی سلسله مراتبی (hierarchical):

برای راحت‌تر فهمیده شدن اینکه چارت سلسله مراتبی چگونه است، باید بگوییم که یک نمودار از بالا به پایین تصور کنید که در این نوع، مهم‌ترین و اصلی ترین عضو سازمان در رده بالا قرار می‌گیرد و سپس افراد ارشد در زیر قرار می‌گیرند و به همین ترتیب این زیر مجموعه ادامه پیدا می‌کند تا آخرین سمت و جایگاه سازمان مشخص شود.

  1. چارت سازمانی پروژه‌ای (projectized):

همانطور که از نام این چارت مشخص است، این نوع چارت برای پروژه‌ها انجام می‌گیرد و این نوع سازمان به گونه‌ای متغیر است به طوریکه با تمام و پایان یافتن پروژه، ساختار نیز پایان و منحل می‌شود. چارت پروژه‌ای با عنوان نمودار درختی نیز شناخته می‌شود و حتی گاهی اوقات بعضی از افراد این نوع نمودار را با چارت سلسله مراتبی اشتباه می‌گیرند.

واضح، صریح و دقیق بودن پروژه، برنامه‌ریزی دقیق و مناسب با هدف، و از همه مهم‌تر افزایش مهارت و تجربه کارکنان یک سازمان از مزایا و نقاط قوت این نوع نمودار می‌باشد.

  1. چارت سازمانی افقی (horizontal)

چارت سازمانی افقی یا به عبارتی (horizontal) به نموداری گفته می‌شود که از تعداد لایه‌های کمتری نسبت به بقیه نمودارهای ذکر شده تشکیل یافته است. این نوع سازمان‌ها به دلیل اینکه تمایل به پیچیدگی زیادی ندارند ساختارشان افقی است و معمولا در این نمودار شرکت‌ها و موسسات تازه تاسیس شده یا به عبارتی استارت اپ‌ها در این رده قرار می‌گیرند.

  1. چارت سازمانی وظیفه‌ای (functional):

از دیگر نمونه‌ های رایج در چارت‌های سازمانی می‌توان به نمودار وظیفه‌ای اشاره نمود. در این نوع از مدیران متخصص و با مسئولیت استفاده می‌شود و به گونه‌ای انجام می‌گیرد که هر سرپرست یا مدیر مسئول و وظیفه بخش خودش را داراست.

  1. چارت سازمانی ماتریسی (matrix):

این نوع چارت تلفیقی از نمودار سازمانی پروژه‌ای و وظیفه‌ای است.

در چارت ماتریسی 3 نوع حالت وجود دارد:

  • ساختار ماتریسی قوی
  • ساختار ماتریسی متعادل
  • ساختار ماتریسی ضعیف

استفاده از اطلاعات کارکنان با یک دیگرو پویایی دو نمونه از مزایای این نوع نمودار سازمانی است.

  1. چارت سازمانی بخشی (divisional):

در نوع نمودار نیز همانطور که از اسمش پیداست به صورت بخش بخش است و تصمیم گیری در این نوع سازمان‌ها به سرعت و سریع و در عین حال غیرمتمرکز انجام می‌گیرد. در این نوع سازمان‌ها هر بخش تصمیمات، تدارکات، منابع خاص مربوط به خودش را داراست.

این نوع چارت نیز مزایایی همچون کاهش لایه‌های مدیریتی و سنجش و عملکرد هر بخش را داراست.

  1. چارت سازمانی دایره ای:

در این نوع نمودار اصلی‌ترین عضو سازمان در وسط دایره قرار می‌گیرد و به همین صورت لایه‌های بعدی سلسله مراتب‌های بعدی دایره را تشکیل می‌دهند. از مزایای این نوع چارت می‌توان به توانایی در ریشه یابی مشکل و رد و بدل کردن اطلاعات اشاره نمود.

چارت سازمانی و اهمیت داشتن آن

با داشتن یک چارت سازمانی خوب و دقیق می‌توانید اهداف، وظایف، تخصص‌های هر شخص را متناسب با کاری که قرار است انجام دهد، مشخص نمایید تا همسو و هماهنگ با اهداف و عملکرد شما انجام شود. همین باعث می‌شود تا بدانید از کارکنان خود چه انتظارات و توقعاتی دارید. حتی ممکن است این فرصت را به کارکنان و کارمندان خود دهید تا آن‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و منجر به جریان اطلاعاتی شود.

مشاوره لازم دارید؟ به ما پیام بدید