گروه صنعتی مدرن پانل

گروه صنعتی مدرن پانل

واحد بازرگانی

واحد بازرگانی

واحد بازرگانی به عنوان یکی از مهم­ترین واحدهای یک مجموعه، مسئولیت اصلی بازاریابی و تامین فروش و سود مجموعه را به عهده دارد. واحد بازرگانی در حقیقت باید در این راستا دو بخش اصلی را مدیریت کند که یکی شناخت بازار و دیگری افزایش فروش است. سپس با توجه به این دو بخش تلاش کند تا به طرق مختلف بیشترین فروش و سودآوری را برای مجموعه ایجاد کند. در واقع واحد بازرگانی موظف است تا با شناسایی، حفظ و توسعه­ی مشتریان و بازار مربوط به کسب و کار مجموعه، اهداف مالی آن را تامین کرده و نام و نشان تجاری مجموعه را اعتلا بخشد. از جمله دیگر فعالیت­های واحد بازرگانی می­توان به این موارد اشاره کرد که هرگونه خرید و فروش و معاملات مالی باید با نظارت مدیر یا مسئولین واحد بازرگانی انجام شود. در نتیجه بر قراری ارتباطات تجاری با سایر مجموعه­ها و یا مشتریان از وظایف این واحد می­باشد. تنظیم قراردادهای مربوط به این معاملات نیز بر عهده­ی همین واحد است که باید آن را بر اساس بودجه­ها و در جهت تامین حداکثر منافع شرکت انجام دهد. تدوین برنامه­های بلند مدت و سالانه برای چشم­اندازهای مالی و تولیدی مجموعه نیز از وظایف واحد بازرگانی به شمار می­آید.

واحد بازرگانی فعالیت­ هایش را در سه گام متوالی انجام می­دهد.

گام اول

پیش از هر کاری واحد بازرگانی باید از طریق ارتباط و هماهنگی با سایر واحدهای مجموعه، اطلاعات کافی در رابطه با ظرفت­های موجود داخلی، نیازهای مالی و منابع مجموعه داشته باشد تا بتواند بر اساس آن شرایط توسعه و تامین مالی شرکت را فراهم آورد.

گام دوم

در گام بعدی واحد بازرگانی باید بازار مربوط به کسب و کار را به خوبی بشناسد و از همه­ی پتانسیل­های موجود و خطرات احتمالی آگاه باشد. این امر مستلزم جع­آوری اطلاعات دقیق و کامل در مورد بازار مربوطه است. اطلاعاتی که همواره نیازمند به روزرسانی هستند تا از دقت کافی برخوردار بمانند. علاوه بر این باید با توسعه­ی بازار به شناسایی بازارهای بالقوه و جدید پرداخته و از این طریق همواره شرایط جذب مشتری و فروش بیشتر را فراهم نماید. در فرآیند توسعه­ی بازار اصلی­ترین مسئله، معرفی کسب و کار و شناساندن آن به بازار فروش و مشتریان است. بدون معرفی صحیح و مطلوب نمی­توان انتظار فروش داشت. در این راستا تبلیغات می­تواند نقش موثری داشته باشد و زمینه­ی معرفی حداکثری مجموعه را فراهم آورد. برای نمونه شرکت در نمایشگاه­های داخلی و خارجی مربوط به کسب و کار مجموعه از جمله فعالیت­هایی است که واحد بازرگانی می­تواند در راستای توسعه­ی بازار مربوطه انجام دهد. نمایشگاه­ها ضمن معرفی یک مجموعه به مشتریان و مجموعه­های رقیب، بستری مناسب برای جذب مشتریان جدید و توسعه­­ی کسب و کار را فراهم می­کنند. از دیگر روش­های توسعه­ی بازار می­توان به مکاتبات رسمی و غیر رسمی با موسسات و مجموعه­های مرتبط اشاره کرد که علاوه بر فراهم آوردن زمینه­های همکاری و سودآوری کوتاه مدت، می­تواند منجر به توسعه­ی کسب و کار و سودآوری بلند مدت برای مجموعه گردد.

گام سوم

پس از انجام شناسایی­های لازم و توسعه­ی بازار و جذب مشتریان بالقوه، واحد بازرگانی باید بتواند از این موقعیت­های جدید و بالقوه، نهایت استفاده را کرده و با افزایش فروش، سودآوری حداکثری ایجاد کند. به این معنا که باید پتانسیل­های شناسایی شده، نگه­داری و حفظ شده و تبدیل به مشتری دائمی یا پر سودی برای مجموعه شوند.

مشاوره لازم دارید؟ به ما پیام بدید