گروه صنعتی مدرن پانل

گروه صنعتی مدرن پانل

برنامه استراتژی

slide Fa201 20151028165736 1 1

برنامه استراتژی، تعریف و کاربرد

برنامه ریزی استراتژیک یا strategic planning یک برنامه راهبردی و دقیق است که برای رسیدن به چشم‌انداز و اهداف آینده مدون و طراحی می‌گردد. داشتن یک استراتژی باعث می‌شود به سازمان کمک نماید تا آن را از واماندگی برهاند یا دچار سردرگمی و هرج و مرج نشود. داشتن یک برنامه ریزی استراتژیک به شما این امکان را می‌دهد تا بدانید دقیقا چه چیزی می‌خواهید، چارچوب‌ها و اهداف خود را نمایان سازید و هدف گذاری کنید.

تعریف استراتژی به زبان ساده

با کلمه استراتژی اولین چیزی که به ذهنمان می‌آید مدیریت است. حتی مدیران سازمان از کلمه استراتژی در کسب و کار خود زیاد استفاده می‌کنند. با استراتژی می‌توان آینده را رقم زد ولی در همین راستا تعدادی از سازمان‌ ها و کسب و کارها در کار خود موفق می‌شوند و عده‌ای نیز شکست می‌خورند. با استراتژی مناسب و دقیق می‌توان آرایش منابع و چندین تصمیم و اقدام منسجم را رقم زد.

اما اگر بخواهیم یک تعریف از استراتژی بگوییم، این است که اولین تعریف از استراتژی مربوط به ژنوفن است. او می‌گوید:

«استراتژی انجام کسب و کاری است که آن را می‌شناسید.»

تئوری‌ های استراتژیک سبب می‌شود بین مفاهیم عینیت و ذهنیت نوعی وحدت و هماهنگی ایجاد شود. با این حال اگر بخواهید یک تعریف خوب و دقیق از استراتژی بدانید، این نکته قابل ذکر است که در بین صاحب نظران در این حوزه اختلاف نظر وجود دارد و نظرات هر یک متفاوت و گوناگون است.

کاربرد برنامه استراتژی

برنامه ریزی استراتژی به نوعی کمک می‌کند تا اجرا و عملکرد سازمان بهبود یابد، تلاش و هم راستا کردن اعضا و کارکنان مورد توجه واقع شود و در آخر جهت‌گیری روشنی از اهداف و رویدادها منجر شود.

در زیر به برخی از کاربردهای برنامه استراتژیک اشاره نموده‌ایم:

  • جهت گیری آینده، مشخص کردن اهداف و تصمیم گیری درست
  • آماده سازی سازمان برای استفاده بهتر و دقیق‌تر از فرصت‌ها
  • آماده و پذیرا بودن برای هرگونه تغییرات چه داخلی و چه خارجی
  • هدایت سازمان مطابق با سیاست‌ها و خط مشی‌ها
  • سازماندهی بهتر و هدفمند کردن بهتر سازمان
  • موقعیت یابی برای آینده
  • مکانی برای رقابت و دیده شدن
  • برنامه ریزی استراتژیک با نگرش بلند مدت
  • ارتباط و جریان اطلاعات در بین کارکنان و کارمندان سازمان

برنامه استراتژیک یک برنامه هدفمند و رسمی است.

یکی از موارد مهم در این زمینه این است که برنامه استراتژیک دارای یک چارچوب مشخصی است و هدف از کلمه رسمی در اینجا عبارت است از این مورد که سطوح بالا و عنصر اصلی سازمان اقدام به تصمیم‌گیری می‌نماید. سپس این برنامه و تصمیمات به سطوح پایین‌تر انتقال می‌یابد.

داشتن یک استراتژی برای هر کسب و کار از اهمیت فوق‌ العاده‌ای برخوردار است و این دلایل روز به روز تغییر می‌کند. از جمله این تغییرات می‌توان به تکنولوژی‌های موجود، پیشرفته تر شدن آن‌ها، انتظارات و توقعات مشتری، انواع محصولات و خدماتی که رقبا عرضه می‌کنند اشاره نمود.

مزایای داشتن برنامه استراتژی برای سازمان‌ها

با سودآوری و طرح‌ های مختلف از استراتژی و رویکردهای آن می‌توان در افزایش بهره‌وری و تحقق اهداف آن را مشاهده نمود. همانند موارد زیر:

  1. سبب مدیریت دقیق‌تر و منظم شدن سازمان می‌شود.
  2. زمان و هزینه کمتری صرف ایرادات و خطاهای ایجاد شده توسط سازمان صرف می‌شود.
  3. نگرش و دید از مدیریت را ارائه می‌دهد.
  4. هر تغییری که قرار است در سازمان انجام گیرد از قبل مشخص می‌شود و شرایط عکس‌العمل در برابر آن ایجاد می‌شود.
  5. منجر به تقویت عملکرد کارفرمایان و کارکنان سازمان می‌شود.

استراتژی و موفقیت آن در کسب و کار

بررسی‌ ها و تحقیقات صورت گرفته در زمینه استراتژی باعث شده به این نتیجه رسید که استراتژی برای رسیدن سازمان‌ ها و کسب و کارها برای موفقیت امری ضروری و مهم است. و همین نقش موفقیت در کسب و کار را می‌توان در بسیاری از سازمان‌ها مشاهده نمود. دیجیتالی شدن و رونق یافتن فضای مجازی باعث شده تا نگاه به استراتژی تغییر یابد و مقوله استراتژی از موضوعات مهم و به روز مدیریت تلقی شود.

هر فرد باهوش و زرنگی می‌داند که برای رسیدن به موفقیت فردا باید تلاش زیادی کرد و نوسانات و نامنظمات موجود در سازمان را به گونه‌ای بهبود بخشید تا درصد این خطاها کاهش یابد. برنامه استراتژیک به سازمان‌ها کمک زیادی خواهد کرد تا به شکلی فعالانه اقدام به انجام کار نمایند همچنین به شرکت و سازمان این اجازه را می‌دهند تا به جای دیدن تغییرات و ناملایمات، نفوذ را شروع نمایند.

مدرن پنل با برنامه ریزی و داشتن استراتژی فروش همیشه در فروش ساندویچ پانل بخصوص ساندویچ پانل دیواری توانسته در بازار موفق عمل کند.

مشاوره لازم دارید؟ به ما پیام بدید